К основному контенту

Startup-менеджмент в позашкільній освіти

Автор досвіду. Балабан Олег Костянтинович – директор Центру дитячо-
юнацької творчості імені Євгенії Максимівни Руднєвої відділу освіти
виконавчого комітету Бердянської міської ради Запорізької області
Базова модель досвіду
Назва теми досвіду. Startup-менеджмент в позашкільній освіти
Актуальність і перспективність досвіду. Розвиток закладів позашкільної
освіти уповільнюється за відсутності якісних змін в управлінні, від чого
залежить імідж закладу, його фінансова стабільність, кадрова політика,
відносини з іншими закладами на ринку освітніх послуг. Гальмує відхід від
пострадянської моделі освітніх технологій до інноваційних процесів
законодавче забезпечення позашкільної освіти, що також не відповідає
сучасним освітнім тенденціям у форматі Нової української школи. Даний
досвід роботи закладає нові підвалини для розвитку системи позашкільної
освіти в умовах, що склалися в державі і суспільстві для створення нового
освітнього продукту, що буде мати конкурентоспроможний потенціал на
ринку освітніх послуг. Впровадження в освітню діяльність управлінських
технологій та моделей бізнесу орієнтованого на високотехнологічні
досягнення людства, стимулює нові взаємозв’язки та взаємовідносини
всередині керованої організації, стимулює зміни відповідно до сучасних умов
та тенденцій на ринку освітніх послуг, відбувається перехід від педагога, що
споживає, до педагога, що продукує, розвиває та пропонує освітній продукт.
Теоретична основа досвіду. Основоположник менеджменту П. Друкер
зазначає інтеграційний характер управлінської діяльності, він доводить
ефективність роботи команди над певними цілями та задачами. У свою чергу
В. Афанасьєв визначає управління як процес задля перетворення та
забезпечення руху до заданої мети. Всебічні аспекти теорії та практики
менеджменту в освіті розглядає В. Крижко, Є. Павлютенков, в працях яких
знаходимо теоретичне обґрунтування побудованої моделі. Розмірковуючи
над сутністю менеджменту в його первісному вигляді, зокрема

управлінському аспекті, автор досвіду дійшов висновку, що реалізація бізнес-
задач є притаманною будь-якій системі й освітній також.
Теорія та практика досвіду Startup-менеджменту в закладі позашкільної
освіти базується на системі теоретичної взаємодії трьох «І»: «ІДЕЯ»,
«ІНТЕГРАЦІЯ», «ІНТЕРЕС» та практичної взаємодії трьох «Б»: «Бос»,
«Бренд», «Бізнес»
«Ідея» – це нова проекція на реальний стан речей, переосмислення
підходів до педагогічної діяльності, інноваційна діяльність в межах творчої
групи, колективу вихованців, колективу педагогів з виходом на більш
широку соціальну аудиторію. Ідея має певну мету, концепцію і змістовне
наповнення, що може бути реалізовано в певному освітньому середовищі за
одиницю часу відведеного на її реалізацію. Ідея тут постає, як рушійна сила
мотивації, виклик власним потенціям з розрахунком виходу на вищій рівень
свого соціального та акмеологічного простору.
«Інтеграція» – це робота над програмним компонентом керівника
дитячого колективу, який представляє для споживачів освітніх послуг
освітній продукт на основі компетентнісного підходу до укладання освітньої
програми, через впровадження до її змісту засвоєння нетипових та
нестандартних компетенцій для даного профілю позашкільної освіти та з
обов’язковим використанням в навчанні ІКТ технологій та технологічних
пристроїв приєднаних до мережі інтернет. Інтеграції передує відмова від
традиційних форм та шаблонів, нетиповість та широке залучення в процес
бізнес-мотивацій. Відбувається зміна парадигми від педагога, що
використовує свої компетенції для створення освітнього продукту до
педагога, що отримує прибуток від свого освітнього продукту та
розвивається. Зміст позашкільної освіти вже багато років побудований за
принципами Нової української школи, тут широко представлений для
вихованців закладів позашкільної освіти вільний вибір напрямків для
навчання, а в педагогів є вільний вибір в формуванні змісту освітнього
процесу, на відміну від обов’язкової та регламентованої освіти в закладах

дошкільної та загальної середньої освіти. Звідси маємо відмінність у
специфіці створення освітнього продукту педагогами школи та позашкілля.
Педагог закладу позашкільної освіти має постійну турботу про збереження
контингенту вихованців свого колективу, тому інтеграція різних компонентів
та робота над освітнім продуктом для стабільної реалізації на ринку освітніх
послуг є першочерговим завданням.
«Інтерес» – це ефект від взаємодії інтеграції та ідеї, розвиток педагога,
колективу й взагалі усієї системи закладу освіти, що зумовлює попит на
запропонований освітній продукт, кінцева мета інтеграції та реалізації ідеї.
Стержневим принципом системи взаємодії трьох «І» - є розвиток
організації від «ідеї» до «інтересу», що в свою чергу може створити нову
базу для трансформації освітнього середовища закладу позашкільної освіти
та утворити платформу для нової «ідеї» й так далі.
«Бос» - це позиціонування себе, як особи, що відповідає за керовану
систему, як стратегічно та критично мислячу людину, що розуміється на
менеджменті та маркетингу ринку освітніх послуг. «Бос» аналізує свою
діяльність та роботу керованої системи через акмеологічну та аксіологічну
самосвідомість й продукує ідейні, інтеграційні процеси для отримання
стійкого інтересу.
«Бренд» - це освітній продукт, що пропонує «бос» на ринку освітніх
послуг. Він має низку певних показників та переваг: високу якість,
впізнаваність серед лінійки освітніх продуктів спорідненого профілю,
фаховий вектор, що обумовлює професійне зростання афільованих осіб,
імідж, що підвищує попит на освітні послуги. «Бренд» - основа діяльності
«боса» над розвитком керованої організації та кінцева мета освітнього
процесу.
«Бізнес» - система технологій, методів та прийомів з просування
«бренду» на ринку освітніх послуг. Відбувається за планом дій, аналізом
поточного стану речей та перспективою розвитку. «Бізнес» - кінцевий
практичний етап діяльності керівника дитячого колективу.

Презентацію ідей досвіду впроваджено під час проведення
педагогічного хакатону «Освітній Startup: від моделі до реалізації» в закладі
освіти.
Новизна досвіду. Практика застосування управлінського компоненту та
компетенцій педагогічними кадрами закладу позашкільної освіти в роботі
над розвитком освітнього процесу. Переорієнтація контенту освітнього
середовища за бізнес-моделями.
Провідна педагогічна ідея досвіду. Залучення педагогів закладу позашкільної
освіти до створення освітнього продукту високої якості,
конкурентоспроможного на ринку освітніх послуг в рамках концепції Нової
української школи.
Інформаційно-педагогічна модель досвіду
Мета. Біфуркація керованої системи освітнього середовища через
осучаснення системи підходів до управлінської моделі: від керівника до
педагогічного колективу, й від педагогів до вихованців та їх соціального
середовища.
Завдання.
- Надати всебічну підтримку прогресивним педагогічним ідеям освітян
закладу.
- Долучити педагогів закладу позашкільної освіти до менеджерського
функціоналу для забезпечення фахової підтримки розвитку власного
освітнього продукту.
- Створити кумулятивний ефект для підвищення стандартів та якісних
показників в роботі педагогічного колективу закладу позашкільної
освіти.
Тривалість роботи над темою досвіду.
Над темою досвіду в його теоретичній частині автор працює з
вересня 2016 року. В освітньому процесі 2017-2018 навчального року на
Школі педагогічної майстерності в закладі позашкільної освіти досвід було
апробовано й доведена його практична значущість.

Результативність досвіду.
Отримано якісні зміни в системі освіти та самоосвіти педагогів закладу
позашкільної освіти, змінено підходи до організації освітнього процесу.
Відбувається робота над новими освітніми продуктами, які можуть бути
представлені на ринку освітніх послуг, через напрацювання ідей для їх
створення.
Рекомендації щодо впровадження досвіду в масову педагогічну практику.
Представлений досвід роботи рекомендовано для освіти та самоосвіти
керівників та педагогів закладів освіти.
Додатки:
А) план проведення педагогічного хакатону «Освітній Startup: від
моделі до реалізації»;
В) матеріали до проведення педагогічного хакатону «Освітній Startup:
від моделі до реалізації».

Матеріали досвіду представлені на:
https://drive.google.com/open?id=1zwCSEoB7FnazW3asFaMUFlBkNI_sFXAF

Комментарии